Wednesday, September 7, 2011

GhaYa SiNuN-SiNaN @ 2011.....


Hari Raya Aidil Fitri 1432H/2011 da berlalu 9 ari, tapi bahangnya maseh terasa sana-sini lebih2 kat bandar2 cam KL ni yg amalkan rumah2 terbuka. Kalo kat kg2 tu ble da seminggu kira da basi [tapi xtau la skang ni camner].



Kat KL ni majoriti adalah berasal dari kg2, ble da blk ke bandar2 tmpt mrk tgl/keje tentu nak raikan sesama kengkawan lak. Kalo dolu2 jarang kite dgr tentang rumah2 terbuka sbb kalo sapa2 nak dtg tu mmg dialu2kan tanpa diundang khas cam skang ni.


Ok la xyah cite pjg...meh aku cite ttg raya pada diri aku & family. Cam aku gitau yg anak tunggal aku hanya dpt pulang ke uma kurang dari seminggu seblm raya. Ble dia da blk baru aku berkesempatan bawak dia gi shopping sket2 [sebbaik aku ni jenis ske beli ansur2 esp. ble ada sales, so xde la kelam kabut nak beli ble tiba masanya].


Baju Melayu lak mmg taon ni aku xbelikan dia sbb abah dia da tempahkan khas baju melayu utk dia last year. Da harganya pon mmg mahal so xyah nak tukar2 slalu kan, agipon Afif ni bkn slalu pakai baju tu kecuali ari raya atau ada wedding je [tu pon jarang], kalo da lama sgt baru dia buat sbg baju gi solat Jumaat. Kali ni aku belikan dia kemeja/t-shirt/jeans ajer.


Ptg raya aku msh terkial2 agi kemas2 uma & wat itu-ini. Sebbaik mmg raya-eve company kami bagi 1/2 day leave pada yg meraikan. Masak2 pon start mlm [sebbaik my eldest sis da belikan bahan2 nak masak].


Start kol 9pm aku pon mula la siapkan brg2 nak masak & kali ni kami wat persiapan juadah sederhana aje sbb bape org adik-badik aku blk kg mertua memsg. Aku hanya masak Rendang Daging [2kg aje] & Kuah Lodeh. Kali ni aku skip masak Kuah Kacang sbb Afif xnak, takot jerawat dia tumbuh blk katenyer [fuhhhh legaaaaaaaaaaa, hahahahaha].



Proses memasak Rendang Daging






Pepagi esoknya aku da start nak masak Kuah Lodeh. Masa part potong sengkuang [leh tahan besor gak], tiba2 aku terdgr bunyi rappppppp. Upenya aku terpotong sekali jari kelingking. Apa lagi aku pon jerit lar sekuat ati & lompat lari ke sink. Mula2 xde la rasa apa2 cuma aku terkejut je tapi lama2 rasa pedih2. Cpt2 Afif tuang obat 'pelali' kat jari aku tu. Dlm gak la luka tu, bape ari pon still kuar darah ble tersenggong.


Dlm pix ni tak bape nampak dlmnya luka tu
[sila abaikan betapa kontotnyer jari aku, hehehe]


Sbb drama berdarah tu maka pix Kuah Lodeh tu xsmpt diamek. Tapi hasilnya sungguh memuaskan. So kalo ada family aku yg bersiong pasni tau la darimana puncanya, hahahahahaha.



Ok jom la kite tgk pix suasana ari raya [mana yg sempat amek je lar]. Mula2 kami beraya kat KL jer. Ptg 1st raya baru aku & Afif bertolak ke kg abahnya.


@ Kuala Lumpur

Afif & kak Longnya [cousin] - Syarmim

Farra, Afif & Syarmim [cousins]


Afif & Ryan [cousin]



@ Kampung

Rumah my x-in-laws




Sebenarnya da bape taon gak la kami tak balik beraya kat kg. Tapi dek slalu sgt dorang kol2 & ajak2 balik sana, akhirnya taon ni baru la dpt direalisasikan. Hari Raya ke 2 & 3 [seharian], kami ikut berkonvoi beraya ke umah sedara-mara blah sana. Sume tu tak jadi masalah pada aku sbb kebanyakkan dorang aku mmg kenal-baik. Aku wat cam biasa jer [cam family sendiri, agipon dorang sume ttp anggap aku cam dulu, alhamdulillah].



Mula2 cadang nak blk day trip je kat kg tu tapi terlajak sampai 3H2M pas dipujuk2 dorang [w/p aku da stand-by wak baju2, cuma aku target hanya bermlm 1 ari jer].


Puas kami pusing2 kg gi beraya & makan mcm2 juadah yg dihidangkan sampai leh dikatakan setiap perhentian kami, kami akan wat 'pelaburan'. Berebut2 la masa tu bergilir2 'wat lawatan tidak rasmi' jamban2 uma org, muahahahaha. Maklumla masa tu sume belasah, ais & minuman bergas da xde pantang2 agi.


Hikhikhik...ni kira propa lar
Weiii jamban/rumah2 org2 kg skang lbh cantek dari org2 bandar tau
Umah2 dorang pon....banglo weiiiiiiiiii



Jom tgk juadah yg disiapkan oleh my x-sis-in-law, dia wat 'openhse' tapi utk family terdekat jer [lauk mmg kaw2 esp. sup gearbox, perghhhhh!!]. Makan sampai jilat jari sbb da mula muak mkn ayam-daging.


Ikan Bulu Ayam Goreng Tepung
[bukan ikan masin]

Kangkung Goreng Belacan

Masak Lemak Cili Api Tenggiri + Terung

Pepahat Sweet & Sour

Sup Gearbox

Nadia, Rabiattul & Amirah berbaju sedondon
(Afif's cousins)


Renungan yg leh wat gadis2 sunti tak tido malam, hahahaha


Makcik2 & sepupu2 Afif

Yg seronok kali ni sbb kami dpt beraya sama2 sedara-mara yg da lama xjumpa, antaranya ngan sepupu Afif, Awie yg bercoti dari study kat Jordon, pasni 3 taon mgkn dia xdpt pulang beraya. So mmg kenangan kami ni mmg sungguh indah/manis.


Yg baju merah tu di depan tu la Awie
[sume ni cousins Afif]

Nadia & Afif


Afif & nenek [ibu abahnya]

Akhirnya kami pon pulang ke KL pas beraya di kg. Masa konvoi beraya & perjalanan pulang aku bagi peluang pd Afif utk memandu [kebetulan lak jalan pon lengang & lurus memudahkan dia memahirkan agi driving skill dia].



Kami selamat sampai ke rumah kol 8.30 pm, Khamis [1/9/2011], alhamdulillah...



Shikin JD : kami sempat gak jumpa my x-hubby & family....aku da xde prasaan dendam/marah & sewaktu dgnnya agi kat dia & kami leh sit-down sesama cam adik-badik dia yg lain....


2 comments:

La Cocca Di Papa' said...

Selamat hari raya kak shikin!!!
wahhh anak bujang akak diapit oleh awek2 hot dan sexy gituh... btw, sedapnye rendang minang...akak org nogori ke?

p/s: nape itam da lama x hapdet blog beliau eh?? majuk ke dia? miss *her heheee

Shikin JD said...

Selamat Hari Raya Datin !!!!

Hehehe, tu cousins dia tu...

I bkn org nogori, my late-mum yg ajar i masak camtu [FYI my dad org minang but my mum org KL]

p/s Dak Tam bz katanyer, dia ada hint nak hapdet blog dia ngan new story katenyerrr, tungguuuuuuu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...