Friday, April 22, 2011

SaY No To JaJaN....


Sume org mesti pernah makan jajan ataupon junkfood masa kecik2 sampai la skang ni kan? Ada macam2 jajan yg dijual dgn pelbagai bentuk & rasa.



Kebanyakkan jajan diperbuat dari bahan kimia yg da tentunya xsesuai utk kesihatan. Tapi ttp memikat & digemari sbb rasanya yg 'sedap' & rupenya yg menarik.


Tapi aku masa kecik2 xde la bape ske ngan jajan2 cam Twisties atau Chikades yg mmg top la masa aku kecik2 dulu. Ntah la aku rasa cam hanyir jer. Bkn aku xmkn tapi xbape gemar & xde la terliur kalo tgk org makan pon. Bkn la aku kata aku xmkn langsung, cam mee segera tu mmg peberet aku. Setakat tu je lar.




Sampai la aku ada anak pon aku xbagi Afif makan. Agipun aku xtahan badan bdk2 yg hanyir sbb makan mende2 tu sume. Juga xsesuai utk 'otak'. Tu penilaian aku sendiri.




Kalo ke kedai aku belikan dia makanan yg lebih 'berkhasiat' cam roti, chips Mr. Potato (aku anggap dibuat dari kentang asli) atau coklat yg lbh mahal. Sbb pd pandangan aku yg mahal tu mgkn lbh berkualiti (skali lagi ni penilaian aku sendiri). Tapi bkn la slalu sbb aku xnak biasakan anak aku ngan berjoli kat kedai. Alhamdulillah dia pon xbape meminta2 & hanya akan makan apa yg aku belikan saja.




Ble Afif da bsr sket, da pandai ke kedai & aku soh beli brg mesti aku 'upah' dia, tapi cam biasa dia xkan beli apa2 utk dirinya & dia akan menabung 'upah' yg aku bagi tu. Kalo aku xsbt apa2 sbg upah
(yg aku andaikan dia akan amek kalo dia nak beli apa2), dia ttp xkan guna duit tu & pulangkan bakinya. Sampai skang pon dia xkan amek duit baki w/p bape sen kecuali kalo dia betul2 nak duit baki tu dia akan tanya aku dulu. Sbb dia tau aku xkan menolak kalo dia nak apa2 kalo aku rasa perlu.




Ble blk kg my sis/bro-in-laws rajin blikan anak2 jajan ble ramai berkumpul...komain banyak agi. Tapi aku slalu ckp slow2 kat dorang supaya jgn beri pd Afif sbb dia xmakan. Tapi dorang ttp kasi gak, sbb sian kat dia. Mmg betul pon Afif xbape makan & xreti makan sgt sbb da terbiasa. Risau gak aku tkt dorang igt aku berlagak sgt. Tapi aku rasa tu ada lah cara aku & aku ada hak utk melarangnya kan?




Pernah skali blk dari kg & Wak
(aunty) Afif bagi dia gula2, w/p dia mmg xmkn gula2 dia ttp amek. Masa tu umur dia dlm 2 taon kot. Dlm bas dia genggam gula2 tu & xnak bagi aku tlg simpankan. Katanya tu Wak dia yg bagi (dia mmg pandai menghargai pemberian org).




Sampai dia tertido & ble kami sampai aje kat Pudu Raya tiba2 dia menangis sbb katanya gula2 yg dia genggam da kurang. Mgkn terjatuh masa dia tido. Puas kami cari2 tapi xjumpa. Cpt2 kami belikan gula2 lain & ta ya pa wau
(tipu) kata da jumpa gula2 yg Wak dia bagi. Sebbaik dia caya, hahahaha. Tp ble sampai uma, dia xmkn gak gula2 tu & simpan sampai la cair. Senyap2 aku buang pastu.


Tapi skang ni dia makan la jugak mende2 tu tapi xde la keterlaluan. Ble ada dia mkn, nama dia saja2 nak beli tu xde lar. Kecuali mee segera
(ni ikut mama dia lar, xdapek nak nolong, hahaha). Dia da terbiasa ngan cara yg aku ajar.






4 comments:

ShazlanShazabi said...

but say yess to jejantssss..oops!! ye kak shikin..saya pon pelik ada kawan2 saya yg still layan junkffod walaupun dah beranak pinak...

Shikin JD said...

Mana xlayan agi, mmg junkfood ni 'sedap', bkn bdk2 je ske kan? Agipon kalo da biasa mkn mmg akan cari agi....

Cam akk once in a blue moon je tu pon tgk2 gak junkfood tu...

missdora said...

yess ! same like me laa afif tu kak. tak layan sangat jajan. HEHE..

Shikin JD said...

Ok la tu missdora,

Sbb jajan ni la jugak punca obesiti & banyak MSG...mmg xsesuweiii

BTW, thanks for dropping-by my blog...

Welcome dear !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...