Sunday, January 10, 2010

AnaKku oooo AnaKku...


Ok la skang aku nak cite pasal xtvt anakku yg baru abes exam SPM. Mula2 aku daftarkan dia ke kelas memandu (sehari lepas abes exam). Pas da selesai kursus segala & lulus ujian komputer dia skang ngah dlm proses utk blajar mandu.

Masalah negaranya, skolah memandu tu hanya ada sorang je pengajar & students lak ramai tgu giliran....sampai skang ni dia hanya baru sekali blajar & kebetulan lak baru dpt keje 8/1/2010 aritu, so tinggal ari Ahad je la dia free (dia keje 8 am to 6 pm - Mondays to Saturdays). So ble kol aje kat instructor tu dia kata kena selesaikan dolu bdk2 yg akan test tak lama lagi, so giliran anakku insyaallah mula blek next Sunday (17/1/2010).

Aritu ada aku stori2 pasal anakku yg majuk2 kan? Sbnrnya dia majuk sbb dia nak beli motor. Katanya ssh la kalo nak keje nanti sbb ye la kami pon duduk kat ujung2 dunia....public transport hanya la bas (tarak monorail, lrt atau komuter). Kalo naik bas pon kena naik berkali2 w/p tmpt yg nak gi tu dkt. Kenderaan sendiri mmg penting la kalo dok kat area uma aku ni.

Aku ni bkn la banyak sgt duit, so aku berkali2 tahankan je hasrat dia tu. Aku ada gak katakan kalo ssh2 sgt tak yah keje, dok je kat umah sampai giliran pegi PLKN nanti (insyaallah kumpulan 2 atau 3 tp aku da wat rayuan utk kumpulan 2). Pastu dia majuk2 & nangis sbb katanya boring sgt dok uma lama2.

Ekceli da berkali2 dia minta dibelikan motor sejak msh blajar lagi sbb ssh nak ulang alik ke pusat tuisyen (cam reason yg aku sebut tadi la). Paham2 je la aku ni sorang je & bkn banyak pon gaji, kalo ada simpanan pon sket sgt utk bekalan dia further study nanti atau 'hari ujan'. Anakku katakn slama ni dia tak penah minta apa2 dariku & ni je hasrat yg dia nak aku penuhi. Bkn tak nak kasi tapi tau je la hasrat besarnya tu perlukan banyak duit.

Aku akui anakkku bkn anak yg demanding, alhamdulillah. Dia mmg jarang meminta2 sbb dia tau kesusahan aku & aku amat bersyukur mempunyai anak sptnya yg sentiasa berala-kadar dlm apa2 jua...kdg2 aku sian lak kat dia.

Ble hasrat dia da tak leh dibendung2 dia contact abah dia minta duit. Aku diamkan aje, ye la abah dia pon bkn bagi nafkah kat anak tu, so aku pesan pd anakku jgn terlalu menaruh harapan tgi utk dpt duit dari abah dia.

Stlah berkali2 Afif kol/sms abahnya, akhirnya abahnya janji akan bagi duit. Abahnya ada bagi reason skang ni dia takde duit sbb baru repair ketanya yg xcdnt. Tapi akhirnya mgkn berkat doa anakku yg mmg rajin bersolat da buka pintu ati abahnya utk bagi dia duit. So satu mlm 1/1/2010 (hampir mid nite) abahnya dtg ke uma jemput aku & Afif kuar gi dinner & bagi duit. W/p tak banyak tapi aku bersyukur sekurang2nya dpt ringankan sket beban aku. Lama gak kami dok borak2, ye la sama2 da tua, malas nak gado2 lagi, apa yg da terjadi adalah takdir kami.

So ngan duit tu + duit simpanan aku, aku belikan anakkku motor Honda EX5 (motor paling murah) secara cash. Tapi pd abahnya aku beritahu kami beli secara utang sbb aku tak nak dia bentikan bagi nafkah kat anakku ble dia igt aku mmg ada duit (ni jenis bapak yg tak bape tau tanggungjawab anak adalah wajib kpd sorang bapa). Takpe la bohong sunat.

Ble da ada motor tu aku soh anakku teruskan cari keje. Sblm tu ada gak dia cuba minta kat McD, KFC, 7-11 etc tapi sbb dia lewat minta keje, takde la vacancy lagi & kena tgu kol kalo ada kosong. Sblm tu aku ada ternampak yg satu kedai hardware (cina) yg perlukan pekerja & aku ada soh dia cuba minta. Mula2 dia tak nak tapi pas da dibelikan motor dia terpaksa gak minta keje tu, hehehe.

Ada gak cousin dia tolong rekemenkan keje tapi gaji mmg sket la. Alhamdulillah akhirnya dia dpt keje di kedai hardware tu & gaji sgt memuaskan cuba tak glamour la. Aku lebih ske dia keje situ sbb tak bape jauh dari umah kami w/p kena gak ada transport & lebih baik keje ngan Cina sbb dorang akan hargai kite kalo kite rajin berusaha. Lagipun aku lebih ske dia melibatkan diri ngan customers sbg persediaan utk hadapi berbagai2 ragam manusia dimasa depan.

Tapi aku tak tau bape lama dia leh tahan keje kat situ. Aku harapkan dia akan manfaatkan kejenya tu & dpt kumpulkan duit utk further study nanti, insyaallah...amin.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...