Friday, October 7, 2011

HoNg KoNg : DaY 3 & 4....


....sambungan dari....
1. Hong Kong : Day 1 [Pt 1]
2. Hong Kong : Day 1 [Pt 2]
3. Hong Kong : Day 2 @ Disneyland


Pas seharian kami kat Disneyland, mlm tu mmg meletihkan esp. wat aku yg msh PMS [sebbaik smpt makan obat & kurang sket rasa skt].


So, malam tu pas blk hotel, ada kwn2 aku yg kuar gi jenjalan mlm tu tp aku cam da tak larat nak kuar sbb esoknya kami akan pusing2 Hong Kong lak & shopping mopping. So aku lbh ske rihat je kat bilik & simpan tenaga.


Ari ke 3, pepagi agi kami da start 'ukur jalan' & turn-naik tram & MTR. Mula2 tu ok gak la. Leh kata jauh gak kami berjalan pas trn dari MTR.


Smpt agi posing2 dlm tram



Dpn stesen MTR

Berjln menuju ke train

Tgu train

Sempat posing2 sblm naik train

Briefing tak kira kat mana2 w/p dlm train

Kebetulan pg msh awal so train pon lengang sket


Kami tuju ke Star Ferry & Kowloon Public Piers. Kat situ gak ada Arena of Stars yg terletak di tepi laut.



Kiri tu adalah roomate aku - Juliea

Tepi laut yg da jadi trademark Hong Kong




Star Ferry
[sepatutnya kami naik ferry mlm tu sambil tgk laser show tp xsmpt]


Kat situ ada banyak muzium, tapi kami tak dpt la nak tgk sume muzium tu sbb masa yg tak mengizinkan. So, kami hanya berposing2 kat luar muzium je la, hehehe [sekurang2nya kami da sampai kat situ khennn].






Kat Arena of Stars mmg best. Kat situ ada tapak nama2 bintang ternama Hong Kong yg terkenal bkn aje kat Hong Kong & Asia [termasuk M'sia] tapi jugak kat Hollywood. Bintang2 yg aku maksudkan tu cam Jackie Chan, Maggie Chung, Stephen Chow, Bruce Lee, Chow Yuen Fatt etc.


Bruce Lee

Stephen Chow

Anita Mui

Maggie Cheung

Jet Li

Leslie Cheung


Dlm nama2 tu tiba2 aku terpegun ble nampak nama aku weiiii !!! Tiba2 aku rasa cam terdgr2 tepukan gemuruh & silauan lampu2 camera disekeliling aku sambil aku melambai2 ratu *guruh-kilat berdentum & sabung-menyabung sambil terdgr muntah2 siap berkahak2 disekelilingku *.



Artis yg aku maksudkan tu adalah Shek Kin. Ble aku gugel upe2nya bintang tu adalah lelaki weiiiiiiiiii; aktor veteran yg da meninggal dunia hahahahahha. Tp yg penting aktor ni mmg top masa dia idup luuu. Bnyk gak film2 dia aku pernah tonton. Slalu jadi org jahat.


Ni wajah sebenar Shek Kin hasil ehsan pacit gugel


Kat situ sempat la kami menggedik2 posing sana-sini. Yo la cam anak2 ayam yg terlepas dari reban. Kalo kat ofis sumer serius ngan keje memsg tapi kalo kat luar mmg tak leh kenal sapa boss sapa kuli, hehehe....sume sama jer. Sebbaik dept. kami mmg ngam sbb sume sekepala & sama giler, so xde la rasa tension. Kami betul2 amek kesempatan bercuti tuk ilangkan tension.



Cium & goda director utk dptkan watak heroin, hahahaha *uwekkkk*



Masa ni ramai org kat depan yg tgk gelagat giler2 kami









Dari sana, kami jln agi ke bandar semula utk jenjalan tgk sambil shopping-mopping. Masa tu ada kengkawan aku yg da tak larat & kami berpecah 2 kumpulan.


Masa ni grup da berpecah sbb ada yg da penat sgt berjln

Lepak rihat pas penat jalan


Sambil jenjalan sempat gak aku tgk keadaan sekeliling. Dari pemerhatian aku, general worker/pekerja am cam tkg kebun, tukang sapu, tkg angkat sampah etc. terdiri dari org2 tua yg sepatutnya da bersara dari bekerja & dok kat rumah ngan anak2 & main ngan cucu.


Puas aku cuba nak snap gambar nenek ni tapi dia kerap larikan mukanya


Mungkin mrk org2 ssh yg terpaksa tampung diri sendiri sbb anak2 pon bkn org yg senang. Suasana tu mmg jauh beza ngn kat M'sia. Kalo kat M'sia pekerja2 am terdiri dari org2 muda yg majoritinya adalah pekerja2 asing.





Sempat gak la kami singgh kat bbrp buah kedai utk beli cenderamata atau brg2 yg bekenan di hati. Masa tu aku mmg da tak thn sgt sbb terlalu letih & kepanasan. Tapi aku turutkan gak kaki aku melangkah follow je la kwn2 yg msh ada 'tenaga'. Dari satu kedai ke satu kedai yg lain kami pergi.



Ble da penat berjln kami tuju ke Masjid di Mongkok utk solat Zohor. Kat situ gak kami da janji akan jumpa kwn2 yg berpisah tu sblm tuju ke destinasi seterusnya.


Masjid di Kowlon


Lepak sambil tgu kengkawan lain


Pastu sambil lepak2 kat luar masjid tu sempat gak aku 'interview' sorang maid tu, dia cite yg dorang ske keje kat sana sbb gaji yg lbh tgi & dpt cuti 1 ari seminggu tp dorang tak leh tolak kalo disuruh masak babi [katanye guna sarung tgn masa msk]. Xpe la dorang lbh pilih duit khennnn...


Ble cuti dorang amek kesempatan kumpul kat masjid. solat & blajar agama sesama rakan2 senegara & lain2 wanita Islam yg tinggal kat Hong Kong sambil berkongsi cite memsg. So, xde la rasa sunyi kat negara yg mmg asing dr segi bhs, tak mcm kat M'sia yg bhsnya hampir sama.


Sbb aku xleh solat so aku amek kesempatan berihat & tdo kejap
[tdo2 ayam]. Kebetulan blk tmpt aku lelapkan mata tu berair-cond so dpt gak la aku semula tenaga yg mmg da tgl ujung2 tu jer. Aku brani baring2 situ sbb aku tgk ramai lak dorang baring sama, tu la aku pon tumpang sekaki, hahahahaha.


W/p baru kat Hong Kong tp dorang da fasih bhs Kantonis. Heran tol aku sbb maid2 Indon yg ada kat M'sia ni walau da berpuluh2 thn dok sini tp msh dgr telor2 bhs Indon.


Ye la kalo xtau ckp Kantonis camne nak phm arahan majikan memsg kan? Kalo kat M'sia bhs yg dipertuturkan senang difahami sbb lbh kurang sama cuma lenggok je lain.



Ble bdn & mata da segar, aku pun tgu kengkawan lain kat luar masjid.


So ble sume da berkumpul semula kat masjid tu, kami pun bergerak ke Ladies Market kat Mongkok tu. Tmpt tu lebih kurang cam Petaling Street kat KL .Mcm2 benda ada jual kat situ & leh tawar-menawar.




Kat situ kalo kite da berkenan kat sesuatu brg tu, cuba tawar harga serendah yg ble. Mula2 tentu peniaga tu akan pertahankan harganya. Kalo kite btl2 da berkenan kite pertahankan pulak harga yg kite mau. Kalo peniaga tu hanya turunkan sket je harga & msh jauh dari harga yg kite mau kite 'pura2' pergi.....nanti tentu peniaga tu akan tarik kite blk & turunkan tawarannya. Kite cuba gak pertahankan harga yg kite mau tu sampai peniaga tu 'giveup' & jual pd kite.


Tp ttp ada KEPANTANGANnya....jgn tak jd beli kalo kite da dpt harga yg kite nak tu. Sbb peniaga2 camtu ada kuncu2ny
a yg akan 'menanti' kite di depan. So, hati2....




Mula2 kami berjln sama2 tp last2 msg2 jalan sensorang sbb ssh nak tgu kengkawan lain ble da ada yg berkenan kat ati. Ye la kalo jalan reramai tentu lambatkan agi perjlnan kite kan? Sblm tu aku da hafal jalan utk ke tmpt pertemuan kami nanti. So sume tu tak jadi masalah pd aku. Sbb aku pun tak rasa sgt cam kat Hong Kong, rasa cam kat Petaling Street jer.



Pas memsg puas bershopping sakan, akhirnya msg2 bertemu kat tmpt yg dijanjikan. Masa tu msg2 keletihan yg amat sgt & muka sume org pun da cam tapai basi, hahahahaha. Tgn msg2 penuh ngan brg2, bbrp org siap beli beg baru utk isi brg2 yg bnyk dibeli.


Spatutnya pastu kami kembali ke Arena Of Stars/Star Jetty utk tgk laser show pd malamnya sambil naik ferry tapi dek brg2 yg dibeli kami wat keputusan utk pulang jer kat hotel & lupakan program tu w/p mmg terkilan gak lar. Tp kami ttp amek keputusan sepakat utk pulang saja. Mana yg msh larat truskan bershopping.


Tp yg lawaknya ble da blk ke hotel, msg2 tak puas hati gak. So pas letak brg2 & rihat kejap ramai gak yg kuar semula ronda2 gi kedai2 yg berhampiran hotel & smpt shopping agi, utk abeskan sakit-baki duit yg dibawak hahahahaha.....W/p mula2 aku malas nak kuar ikut dorang tapi last minute aku pun terikut sama bershopping agi.


So, blk ke hotel memsg cpt2 packing utk blk esoknya. Sebbaik flight kol 2.45pm, so pagi tu ada gak yg smpt agi shopping.....fuhhhhhhh!!! Aku malas nak kuar ke mana2 & abeskan masa rihat2 & wat final packing. Kebetulan gak badan aku da mula rasa cam nak demam2, so baik aku baring2 kat katil jer.


Hari ke 4, kami diambil oleh agent utk dihantar ke Hong Kong Internal Airport.


Hong Kong International Airport

Luggage aku - xde la bnyk sgt



Masa pemeriksaan immigration kwn2 aku kena tahan sbb rambut dia yg pjg & baju yg rugged, agaknya cam org jahat kot, hahaha [ekceli kat office dorang berpakaian kemas & rambut di ikat rapi]. Kebetulan lak sorang tu bawak banner yg digulung, sebijik cam senjata, hehehe. Puas dia kena soal-siasat, sian dia.


Msg2 bz bersms ngan org2 tercinta & berwifi kat ruang menunggu

Sempat gak aku hapdet status FB sementara tgu flight yg delay 1 jam

Flight MAS MH073 yg akan bawak kami pulang ke tanahair


Selamat Tinggal Hong Kong !!!




Akhirnya pas delay selama 1 jam sbb cuaca buruk [kebetulan time kami nak balik tu hujan da mula turun sket2] kami dpt pulang ke tanah air w/p flight bergegar sekali-sekala ble kilat & guruh. Sume tu mencemaskan gak la. Aku lak da makin rasa tak sdp badan & sume tu wat mood aku makin merundum....rupa aku pun cam ayam berak kapur da.


Makanan yg dihidangkan dlm flight HKG-KL tak sesedap masa flight KL-HKG. Ye la kalo flight dari Hong Kong tentu la disediakan kat sana gak. Tapi belasah je la & aku pilih ikan sbb "I'M A FISH EATER". Tp smpt gak la aku rasa Chicken Noodle kwn sblh seat aku....sdp gak rasanya, hehehe....


Menu pilihan aku - Dory Fish + Penne Pasta



Alhamdulillah akhirnya kami selamat mendarat kat KLIA kol 7.45pm [Ahad 18/9/2011]. Sampai je kat uma aku trus tergolek dog sbb demam & hanya dkt midnite keesokkan arinya [Isnin, 19/9/2011] baru aku berdaya utk bangun & mandi [kebetulan aku amek cuti hari Isnin tu]. Kiranya aku tdo, xmkn & xmandi 1 ari 1/2.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...