Tuesday, May 12, 2009

Al-Fatihah....


Pada 10/5/2009 jam 4.30am, aku terima kol dr x-sis-in-law aku yg bawa berita sedih ttg pemergiaan x-dad-in-law aku ke Rahmahtullah di Hospital Banting pada jam 1.30am. Aku terperanjat & bergegas kejutkan Afif beritahu brite sedih tu.

W/p Afif tido jam 2.30am mlm sebelum tu sbb wat revision (utk exam mula Rabu, 13/5/2009) tapi dia terkejut bsr & melompat dari katil. W/p kami jarang2 jumpa ngan arwah tapi mmg hubungan kami msh baek & rapat. So aku suruh Afif cpt2 berkemas utk blk kg waktu tu gak tapi Afif soh tgu lepas solat Subuh je sbb mls nak benti2 di surau/masjid dlm perjlnan nanti.

So, jam 6.15am kami bertolak pulang....mujur pagi Ahad & jln serta cuaca sgh baek & menyebelahi kami, kami hanya ambil masa 1 jam bape minit je. Sampai je kat kg, aku tgk da ramai org kat sana, my x-hubby trus terpa ke arah kami. Aku terkejut gak sbb tu la pertemuan kami yg pertama selepas 5 taon tak jumpa (kami da bercerai sejak thn 2000-9 taon). Ble dia ulur nak bersalam, aku cium tgannya sbg tanda hormat & berbual sket.

Shikin JD : for ur info - aku mmg da tak kesah lagi ngan penceraian kami & anggapnya sbg takdir & aku da tak de perasaan apa2 lagi padanya. W/p aku ttp marah sbb dia tak beri nafkah tapi aku ttp hormatinya sbg bapa kepada zuriat ku saja.
Biarlah Allah saja yg membalasnya, sbb dia ttp tak leh larik dari tanggungjawabnya & akan dituntut nanti di akhirat.

Ok, back to the story....my x-dad-in-law ni orgnya jarang sakit2...mmg jarang gi klinik pon, kalo sakit dia akan beli je obat kat kedai. Lately tak lama gak dia batuk2 & cam sesak nafas...pastu sehari seblm pemergiaanya dia gi umah anak lelakinya utk berobat dgn dukun...besa la org2 kg ni, kdg2 lebih percaya mende2 camni. Tapi ble keadaannya tiba2 cam maken truk family bawanya ke Hospital Banting jam 10pm tapi dia mula nazak & hembuskan nafas terakhir jam 1.30am.

Masa mandikan jenazah, anak2 & kaum keluarga lebih ske pangku jenazah semasa mandi sbb itu adalah khidmat terakhir utk simati w/p alat2 utk memandikan yg lebih moden da ada. Tu satu satu perkara yg baru pada aku & Afif. Anak2 & cucu2 iaitu my x-hubby, 2 adik lelakinya, anak buahku & Afif (ber5) pangku jenazah tu.

Kebiasaan penduduk kg tu, takkan lengah2kan pengebumian, so jam 9am da siap mandi jenazah & kapan. Mrk tak tgu lama, w/p kakak ipar yg di Grik blm sampai lagi tapi mrk truskan pengebumian. W/p aku uzur, tapi aku diseret sekali ke tanah perkuburan tapi aku tak msk ke dlm la hanya katluar je sama2 kakak ipar & sbhg wanita lagi. Dari pagar tu pun leh dgr & nampak sume sbb dkt sgt.

Aku mmg sedih ngan pemergian arwah sbb dia mmg baek ngan aku w/p aku & anaknya da bercerai. Aku msh igt masa hubungan aku ngan my-x ngah tegang, arwah & x-mum-law slow talk ngan aku...mrk janji akn ttp anggap aku sbg anak dunia akhirat walau apapun terjadi dlm hubungan aku & anak mrk. Aku mmg terharu dgn kasih syg yg mrk beri w/p pada awal perkahwinan arwah pernah curiga ngan aku sbg org KL. Tp lama kelamaan kami jadi rpt & slalu berbual2 mesra ble berjumpa. Aku mmg tak segan2 & selalu rasa cam family ku sendiri ble ada kat sana. Aku mmg sentiasa dialu2kan pulang ke umah tu.

Lepas majlis tahlil malam tu, baru aku & Afif pulang ke KL jam 10pm. Walaupun sbnrnya awal lagi aku nak blk tapi aku ditahan utk tgu sampai majlis tahlil. W/p aku tak bape sihat sbb pms, tapi aku ttp gagahkan diri gak drive malam2. Tepat jam 12 midnite kami sampai ke umah.

arwah bersama Afif semasa msh baby

Al-Fatihah utk
Allahyarham

SAMURI BIN ALI


link berkaitan ngan arwah
klik sini

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...