Tuesday, May 5, 2009

Eeee.....gEraMmmm.....


Shikin JD : Ok, spt yg aku janji meh aku storikan apa yg wat aku geram....Ni ada kaitan ngan hp la, hehehe....apa agaknya ek?

Camne nak mulakan dulu ni?
Hmmmm.....jap jap jap..cari idea lu.....

Aku ada 2 stori yg berkait2 yg wat napas aku semput2....
K, baca la stori spt di bawah
(diiringi dgn lagu pembukaan "Cok Cok Gendong")

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku geram ngan hp2 & telephone service utk salah satu dari hp aku tu. Mgkn korang tau kan dulu aku penah ilang hp aku masa kat umah Nubhan masa 2 Syawal last year kan???

Masa tu mmg sedih sgt sbb sayang tol ngan hp tu, lebih2 bnyk list nombor2 tel kawan2 yg ada dlm tu & gambar2 yg tak sempat aku nak save kat mana2. Lagipun lagu2 dlm hp tu pun mmg banyak giler termasuk la message alert yg paling aku sayang, mmg tak penah la aku dgr dari hp2 kawan2 aku....kira aku mengungguli la hehehehe.

So, sebbaik aku ada satu lagi hp bodoh chap ayam, hehehehe, leh la guna cuma nombor2 dlm tu tak complete cam yg da ilang tu la. Nak beli baru masa tu tak dak duit, nak tgu org adiahkan, kemsalam la, hahahaha. Tapi hp chap ayam tu mengong sgt, kdg2 OK, slalunya KO je la. Sbb tu la aku nekad korek2 duit beli hp 2nd hand (bole la, dari takde kan?)

Ooo ye masa hp tu rosak, aku ada gak la pinjam kat org kejap (thanks to u dear yg kasi pinjam kejap tu). Bernyawa sket la ble ada hp ni, zaman canggih2 ni hp amat penting dlm kehidupan kite kan? Aku bkn tak leh beli yg baru (yg std biasa2 la) tapi aku cari yg leh guna 3G sbb mmg simcard celcom aku ada 3G. Sebbaik gak tak lama pastu Afif cuba godek2 hp chap ayam yg tinggal tu, last2 leh la guna gak w/p mengong2.

Cari punya cari hp ganti akhirnya dpt la satu, cam ok...tapi sama gak, mengong. Kdg2 ble org kol tak dgr, tau2 kuar msg kata ada miskol....ntah bile bunyi pun tak tau. Kdg2 org kata komain ssh nak kol aku kat hp tu. Tu la masalahnya kalo beli hp 2nd hand. Sabo je laaaa...

ni la hp2 mengong chap ayam aku tu
(kiri yg baru tapi tak baru & yg kanan tu lama dari zaman dinosaur)


Ok, skang aku nak cite lak pasal telephone service yg aku guna utk salah satu hp aku iaitu Celcom. Aku pakai postpaid sejak zaman dahulu kala. Senang, tak yah fikir tak de credit. Tapi ujung bulan, poning la palo makcik ngadap bill. Tapi aku tak kesah sgt sbb aku control guna hp tu, ble cam rasa da overlimit aku konar ke hp lagi satu yg guna prepaid tu. Yg prepaid tu aku guna Maxis.

Yg wat aku marah ni sbb ble aku dpt je bill terperinci aku terkejut tgk ada service yg aku tak guna tapi dicharge kat situ. Kalo sket tu ok la ni sampai RM102 hanya utk service ntah apa tu. Aku trus kol Celcom Customer Service & tanya charge apakah tu. Tau tak apa dorang ckp, tu bkn service Celcom tapi dari 3rd party yg mana katanya aku ada subscribe. Aku mati2an ckp aku tak penah subscribe sume mende2 tu, tu yg geramnya. Aku tau slalu kalo ada service2 camtu aku mmg tak layan sgt & aku yakin aku tak penah subscribe.

Ble aku fikir2kan blk baru aku tingat yg sejak 2 bulan ni aku kerap terima cam lagu2 yg aku sendiri tak perlukan & msg tu tulis setiap lagu dicharge RM3. Aku akan delete setiap kali trime msg tu. Yg peliknya rupe2nya setiap kali aku trime msg2 tu, aku da dikenakan byrn. Mana leh jadikan???? Aku tak tau camne aku dikatakan da nekan nombor tu utk subscribe lagu2 tu.

Cis, geram tol. Aku sempat gak la gado2 sket & aku ckp aku tak nak byr sbb aku tak subscribe pon. Since aku da lama guna nombor Celcom so aku nakkan hak aku sbg loyal customer. Aku ada ugut dorang kalo dorang tak write off amount yg aku tak gunakan tu, aku akan batalkan service ngan Celcom (w/p dlm ati kecik aku ttp sygkan nombor tu).

Aku sebenarnya sygkan nombor Celcom tu sbb ramai kawan2, saudara mara even my ex-hubby yg hampeh tu pun tau nombor tu. Aku tak nak nanti dituduh tukar nombor hp sampai dia leh jadikan alasan tak dpt nak contact aku utk bagi nafkah yg mmg tak wujud pun. So aku nak tunjukkan yg aku ttp guna no yg sama jika aku nak pertahankan diri aku.

Aku cuba siasat camana aku leh terkol nombor yg dikatakan tu. Aku syak mgkn sbb hp mengong tu la, kdg2 tiba2 je terbukak kat 3G & mgkn secara tak sengaja aku tertekan something yg menyebabkan aku tersubscribe mende2 yg aku tak perlu. Possible gak. Tu la hp tu kdg2 mengong tiba2 je terbukak tu, terbuka ni.

Tapiiiiiiiiiiiiiiiii yg aku geram, ble dorang antar msg lagu2 tu, ngape tak tulis kalo tak nak, tekan apa2. Smlm org Celcom ajar aku camne utk cancel sume service tu....just write "STOP ALL" and send to 33499 (service bodoh tu). Service tu cam nak 'paksa' kite subscribe tanpa 'kerelaan' kite. Ndak tak ndak kite da tersubscribe. Kalo kite tak kol customer service, mgkn sampai bile2 la kena byr service yg tak diperlukan tu.....kan ke membebankan kite.

Lagi satu yg aku geram, pihak Celcom ni kejap antar bill kejap tak..kdg2 aku hanya terima msg katakan yg aku da overdue utk settlekaan bill. Kalo tiap2 bulan dorang antar bill mgkn aku da leh sekat dari awal subscription yg hampeh tu.

Ok, korang tgk la bill yg aku dpt utk bln ni....yg panjang tu la service yg tak diperlukan yg aku kena byr....berjumlah RM102. Ni tak termasuk bill bulan lepas yg aku tak dpt bill tu yg mana aku da byr service bodoh tu. Tu tak termasuk la kol2 genuine yg mmg aku buat. Utk bulan ni je aku kena byr berdouble2. Tapi aku tak nak byr!!!!!


Shikin JD : Pernah tak korang alami camni??

4 comments:

farell said...

farell lg la...
kne 200 tiap2 bulan...
ntah ape2 la....
bankrup la jwb nye....

Shikin JD said...

tu mesti bnyk ckp, hehehe
cam ma dulu2 selalu la RM200 over
sbb dulu slalu kol overseas, hmm hmm

tapi skang ni kalo campur dua2 hp lebih gak la, tapi sebbaik hp maxis tu ada credit free, so kalo sms jimat sket, kalo nak kol baru guna hp celcom

lagipun postpaid ma ni kira package
leh free kol sampai 250mins tapi sms dlm 20sms je, lebih dari tu baru kena charge, so kena pandai2 la budget guna hehehe

ajym said...

pernah...pernah...pernah...sejibik sama..... mmg keta type STOP ALL to clear everything....mmg nyampah masa tu.... setiap kali dia hantar message...kena RM3 kekadang tu sehari 2 kali dia hantar...kita ni ingatkan apa ...delete ajelah...rupa2nya syarikat 3rd party itu buat duit dgn cara gitu....

pada mulanya mungkin dia hantar...kalau kita tak reply maknanya kita subscribe.... itu sebab kena baca betul2 dulu...jgn delete terus...senang beno cara diorang nak rompak duit cara halus....

Shikin JD said...

ooo, ajym pun penah terkena ek??

tu la, according to celcom customer service tu, ma ada terclick 2 kali utk subscribe katanya...rasanya bkn ma terclick no sms tu tapi mgkn service tu by accidentally tanpa kite sedar...

sebbaek ma kol dorang, kalo tak, kena la byr lagi nanti...

dulu Afif penah terkena, masa tu credit dia mmg banyak la, masa tu dia jarang guna hp (baru blajar guna hp), sekali terkena gak sampai abes dekat RM30, ma marah kat dia & sejak tu dia da pandai, tapi last2 ma yg terkena...

hampeh tol, hehehe

tapi ma ttp tak nak bayar yg charge tu, ma hanya byr genuine calls je, nak tgk sampai ble dorang akan ttp carry forward amount tu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...