Monday, August 17, 2009

BuLan PoSe DaTaNg LaGi.....


Lagi bape ari kite akan msk ke bulan ramadhan atau lebih dikenali sbg bulan pose. Ble sbt pasal bulan pose ni terkenang aku masa saat2 kedua arwah org tua ku maseh ada lagi.


oooo rindunyeer suasana camni

Dulu umah aku meriah ngan suasana bulan pose & juadah2. Masa aku kecik2 aku tak sabar tgu saat2 nak berbuka. Kdg2 lama rasanya masa tu nak sampai. Aku tak sbr tgu arwah mak gi dapor nak mulakan persiapan memasak. Aku kerap tanya mak..."mak, ble nak start masak ni?".

Sbb ble mak da start masak tu tandanya waktu berbuka da nak sampai, hehehe. So takde la azab sgt nak tgu kan? Slalu waktu tgu tu aku mesti da melepek, kalo tak tahan sgt aku tido la. Rasa setiap detik jam tu terlalu slow berjalan, cam nak cepatkan aje masa tu. Ble mak da angkat punggung gi dapor, aku da sonok & sibuk tanya mak nak masak apa.

Kalo aku larat aku tolong la mak kat dapor. Ble aku da anak dara pun sama gak camtu, tak sabar rasanya tgu apa juadah mak nak siapkan. Kdg2 ble mak da blurr tak tau nak masak apa slalu dia akan tanya anak2 dia nak makan apa.

Setiap org anak2nya yg 6 org ni ada peberet menu msg2. Cam aku kalo mak tanya mesti aku ckp, "masak lemak cili api, mak", ni sbb aku ske pedas, lbh pedas lbh sedap. Kalo Wan, "masak kari la atau sambal", Aman lak...."mak, masak taucu la mak".

Camtu la lebih kurang menu2 peberet kami. Ekceli bkn tu aje peberet kami, kami belasah je sume masakan air tgn mak, mesti sdp kaw2 la, hingga menjilat jari...best in the world. Ala besa la kan, sume anak2 di dunia ni mesti ckp ibu dorang la the best chef in the world, tol tak??

Ble kami da dewasa pun lebih kurang la camtu tapi aku da diberi tugas jadi chef, huhu. Sempat gak la aku menuntut serba sikit dari arwah mak resepi2 kegemaran family kami. Mula2 dulu aku slalu mengeluh sbb mak asyik soh aku masak, kakak2 aku takde lak dia soh masak. Dorang pun slalu bagi alasan bz ngan keje, balek pun lewat. Sbb aku slalu ada kat umah so aku la jadi 'mangsa' utk memasak.

Kdg2 aku cam tak puas ati gak, tapi ble aku pk2 kan skang ni, aku amat bertuah sbb dpt menuntut dgn arwah mak dulu serba sket. Takde la pandai sgt tapi bole la, takde la yg mati ngan masakan aku tu, yg ninggal pun hanya la arwah mak-abah & nenek, hehehe (yo la dorang kan da arwah...tapi bkn aku penyebabnye tau...ninggal sbb sakit la wei, hahahaha). Hish, lawak lak aku ni....al-fatihah utk roh kesemua mereka.

Ble ari raya pun aku gak 'dikerah' mak utk memasak kalo mak bz atau bantu2 mak. Tu pun aku ngeluh2 la gak, sampai penah aku mogok tak nak masak, tapi pastu aku ttp gak masak, ye la aku ni kan ke kuat majuk...sket2 nak majuk, (hahahaha tak leh nak ubah da, sebati). Tapi aku cpt 'insaf', hehehe, tak sampai ati nak truskan mogok tu, hihihihi. Marah2 pun aku ttp gak gi dapor tolong2.

So, skang mak da takde, abah pun....maken ari umah kami da ilang seri & meriahnya masa bulan ramadhan & raya. Aku da dilantik jadi chef sepenuhnya utk wat persiapan raya. Ye la kakak2 aku tak bape nak pandai masak rendang, kuah kacang, kuah lodeh cam yg arwah mak slalu wat. So aku la yg akan disuruh masak.

Tapi aku puas ati ble dorang makan banyak. Ye la igt apa? Pi la cuba tanya sume tukang2 masak kat dunia ni, pas kite penat2 masak kalo masakan tak disentuh atau dijamah tentu penat tu dtg kemdian, tapi kalo dimakan & abes, ilang segala penat. Tu la kepuasan tukang2 masak kan???

So skang ni kalo bulan pose sbb da tak ramai yg makan kat umah, kami lebih ske beli je juadah2 kat luar, lebih jimat & cpt. Tapi costly la. Bkn bulan pose je, malah ari2 besa pun aku lebih ske beli lauk kat luar, nasi aku soh Afif masak. Lauk yg beli pun cukup2 utk sekali makan la...tak penat nak pk apa nak masak, dpt jimat masa.

Smlm, Afif dok komplen sbb aku da jarang2 memasak kat umah. Pastu aku gitau dia..."tau tak dulu2 mama slalu masak tau kat umah...macam2 lauk, tapi skang cam da malas je". Eksen nye aku kan? Muahaha.

Ekceli Afif lebih ske kalo mkn masakan aku kat umah, dia tak bape ske membeli. Tapi dek krn mama dia ni cam ada la sket 'malas', so tak dapek la nak nolong, hahahahaha. Lagipun tukang makan tak ramai da kat uma tu, sekali2 je baru ada ramai, so watpe ssh2 nak memasak kan? Kdg2 tinggal kami 2 banak je kat umah berbuka. Baek bli je, macam2 ada org jual skang ni kat pasar ramadhan, siapkan duit je.

Tapi aku da tanamkan azam bln pose kali ni aku nak masak balek sekali sekala. Aku da start pk2 apa nak masak. Bkn ssh sgt sbnrnya nak masak, ndak ngan tak ndak je. Aku da start skodeng2 resepi2 & menu2 yg bakal aku sediakan (ambooooooi, besorrrr tol ajat ni, hehehhe). Tu bkn tanda aku tak reti nak masak, cuma nak dptkan idea la menu2 yg bakal dimasak.

"Korang jgn gelak tau, ni BETUL2...bkn C O B A A N" (ikut dialog Pak Mustar dlm filem Pendekar Bujang Lapok, hahahahaha)..


Tgk la camne....arap aku dpt la merealisasikan impian aku yg amat BESORRRRRRRRRRRRRR ni, hahahaha.

"Adakah Mak Cik Shikin kite ni akan memasak di bulan pose taon ni???"

"Apakah juadah2 yg akan disediakan nanti????"

"Kite tunggu di episode akan dtg....."

(cewah, cam iklan lak, huahuahua.....huahuahua)


2 comments:

~~fAdzErRy thE cOokiE MoNsTer~~ said...

wakakakakakakakakakakkakakaakakakkakakakakakakakakakakakakakakkakakakakkaakakkakakaka.. adehh,, dahaga r pulak gelak byk2... hiks3.. lawak r... hiks3....

mmg btul r mama, klu dh tinggal berdua je, baik x yah msk... dr membazir baik membeli.. tp, kdg2 tuh, ma fad msk gak... tp sllu fad yg msk... tu pn x byk r... bila dh boring beli je... tp, kan, nnti bila afif dh x de lg la tm,bh malas tu... dh x de org kat rmh...

Shikin JD said...

tu la kalo ramai yg tukang makan rasa semangat sket nak wat, tu pun kalo rajin la hahahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...