Wednesday, August 26, 2009

JuaDaH RaMaDhaN (part 5).....

Da 5 ari kite berpose. Rasa cam masa cpt tol berlalu. Kira da 5 ari aku memasak utk berbuka kami di rumah. Kira cam pecah rekod la ni hahahahaha.

Ye la dulu2 masa arwah mak ada kami mmg ari2 masak di rumah tapi sejak arwah sakit & pergi meninggalkan kami, aku da jarang2 memasak bkn utk berbuka aje tapi juga harian. Ntah ngape mgkn aku cam da takde smangat lebih2 cam da tak ramai kat umah ni.

Tapi skang ni aku bersemangat blk cam dulu2. W/p kesuntukan masa aku lebih ske memasak juadah berbuka sendiri dari membeli di pasar ramadhan (ekceli aku dulu pun bkn kerap gak bersoping kat situ, sbb ssh nak pilih2, ramai sgt org...wat pening je, nanti last2 beli yg bukan2).

Tapi juadah yg aku wat pun bkn la yg ssh2, just simple2. Sapa2 pun leh wat. Yg penting makanan yg dimasak sendiri kite tau tahap kebersihannya. Lbh2 lagi mcm2 penyakit yg ada di dunia moden ni. Penjual makanan pun bkn jaga sgt kebersihan, yg penting untung.

Eh, melalut2 lak Mak Yang ni hehehe......k back to our topic.

"...masak apa arini Mak Yang???...".

Eh korang jgn terkejut lak, Mak Yang tu panggilan anak2 buah ku pada aku la. Ok arini aku masak one of my favourite foods, Masak Lomak Cili Api.

Masak Lemak Cili Api Ikan Kerisi
(pala ikan aku sudah pancong, leceh kalo makan tulang keras)

Kali ni aku pilih ikan peberet aku & Afif iaitu Ikan Kerisi. Ikan ni best w/p bersisik. Rasanya yg manis sedap digulai atau digoreng. Ikan bersisik elok dimakan & sbb tak gatal (ni nasihat dari pakar tau). Ikan bersisik tak mengumpulkan lemak, so mmg elok utk berdiet (cewah da cam pakar pemakanan lak aku ni, huahuahua). Afif ske ikan tu digoreng je tapi sbb tak ckp masa aku gulaikan aje.

Utk sayur lak aku cuma rebus aje bendi (also our favourite, utk awet muda, hahahhahaha). Utk appetiser aku pilih betik. Actually ari2 pun ada gak samada kueh atau fruits tapi arini baru aku tepek fruit yg kami makan. Ye la tu baru makanan seimbang kan??

betik & bendi


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...