Monday, April 13, 2009

I'm a SurViVor....


Tarikh : 12/4/2009

Jam : 7.30am
Tempat : Piazza, The Curve, Mutiara Damansara


borang penyertaan

Atas kehendak Afif, utk kali ke 3 kami mengambil bahagian dlm Orange Run anjuran BHP. So, pepagi buta lepas suboh kami bertolak dari umah jam 6.30 am. Punya la bersemangat.

Sampai kat sana, kami terus tawaf The Curve sbg senaman regangan sebelum lari nanti...ye la kami mana ada training sgt lebih2 aku la, slalu gi keja lek keja je, mmg tak de masa nak training2 nya.

Ada 6 kategori sumenya...A : veteran lelaki (40 ke atas), B : veteran wanita (35 ke atas) C : lelaki terbuka (18 ke atas), D : wanita terbuka (18 ke atas), E : remaja lelaki (13-18), F : remaja perempuan (13-18). Aku dlm kategori veteran wanita & Afif kategori remaja lelaki. Kami dikehendaki berlari sejauh 11 km iaitu tambahan sejauh 2 km pada taon ni.

gambar2 yg dpt aku amek diawal pagi...masa ni lom ramai lagi yg sampai


peserta2 yg mengambil bhg
(ni utk kategori A & C yg berlepas dulu....setiap 2 kategori dilepaskan serentak)

ni nombor giliran Afif,
(pix nombor giliran akau lupalak nak tepek, malam kang aku tepek)

Ok, meh aku storikan apa yg aku tempoh smlm. Mmg mencabar minda & fizikal. Bygkan aku ni bkn slalu pon jogging atau wat aktiviti sukan. Sbb masa mmg takde, gi gym pun dulu2 rajin la skang ni da jarang2 gi (gym kat ofis je la, kat luar tak mampu den, hehehe).

Masa permulaan tu aku berlari2 anak sbb tak nak keletihan. Lagipun terlalu ramai org, takot je aku terjatuh dilanggar kan?? Alhamdulillah permulaan yg baek & aku cuba berlari sendirian, tak moh cari kawan sbb kalo kite berkawan tentu akan berborak2. Ble berborak2 lagi la penat sbb kite bernapas ngan mulut sekali. Afif da pesan dari awal lagi.

Petua utk simpan tenaga ialah sentiasa bernapas ngan hidung, takot termengah2 kalo melalui mulut. So aku mmg da banyak kali praktikkan camtu. Aku kerap dipotong oleh bdk2 yg lari kemudian, takpe aku bkn nak berlumba ngan dorang tapi aku berlumba dgn diriku sendiri.

Ble da penat lari, aku lebih banyak jalan..tu lebih baek sbb kalo da terlalu penat takot aku pengsan lak & susahkan org lain. Ramai gak yg aku tgk tak tahan cabaran, ada yg stop separuh jalan, ada yg diamek oleh kaum keluarga ngan keta, ada gak yg menipu dgn naek keta separuh jalan. Walau camne penat pun aku ttp teruskan jugak sbb aku nak buktikan aku bkn lemah.

Cabaran bsr padaku adalah kawasan bukit yg mana kena mendaki. Mmg memenatkan. Ble aku sampai ke tmpt pegawai2 polis yg mengawal peserta2, mereka msg2 beri moral support, tu lebih menambahkan semangat aku utk menamatkan larian tu. Mgkn sbb tak ramai yg berusia mengambil bahagian lebih2 dari kaum Melayu la...kaum Cina tu mmg ramai & dorang berlari dgn kaum keluarga. Aku da pesan kat Afif jgn tgu aku, truskan larian & jumpa nanti di garisan penamat.

Masa berlari tu aku perasan ada ramai gak kat blakang ku tapi maken lama maken kurang, mgkn dorang da give-up & benti separuh jalan. Tapi aku tak mudah mengaku kalah. W/p larian maken jauh tapi aku hanya tumpu ke hadapan & fikirkan utk tamatkan larian sejauh 11 km tu. Adooooi mmg mencabar tol. Tapi alhamdulillah aku langsung tak berhenti walau camne penat pon walau utk ikat tali kasut sekali pun. Non-stop.

ni redemption counter dimana setiap peserta mengambil
goodie bag & sijil penyertaan di sini


Afif yg keletihan merenung jauh
sian dia kena tgu aku 1/2 jam lewat darinya yg menghabiskan larian, hehehe

Ble sampainya ke garisan penamat mmg la aku tak berdaya lagi. Aku cari2 Afif yg tak tau kat mana. Aku cari2 makan di gerai2 sponsors yg ada kat situ. Aku lebih bnyk minum. Ble aku da jumpa Afif, nampak dia pun letih, so kami duduk2 kejap & pastu terus blk umah, da tak larat, fikir nak tido je, hehehehe.

Tapi, apa2 pun aku bangga sbb aku berjaya menamatkan larian sejauh 11 km.

aku dgn goodie bag & sijil penyertaan
(muka keletihan, tak ckp tido dgn senyuman paksa, hehehe)

Yeeeeeeeh !!!
I'm a Survivor !!!


Bravo, Hidup Mama !!!
(twit twit, cam ponah ku dgr sore itewww,
ooo sore ku sendiri upenya, hehehe)

Shikin JD : Moral of the story

Jika aku sorang wanita bakal berusia 46 taon yg slalu sakit2 dpt melakukannya, aku tak nampak apa2 kekurangan pada kamu yg maseh muda. Jadikan ini sbg contoh utk kamu berjuang & menempoh bermacam2 cabaran dlm hidup ini.

Dgn adanya cabaran akan lebih mematangkan kite serta kite akan jadi lebih kuat & tabah. Dek kebiasaan menempuh segala onak & duri akan jadikan kite tahan lasak & tak gentar walau apapun cabaran yg mendatang, insyaallah.

p/s sori, ayat ku kali ni lebih skema sbb penat tak ilang lagi...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...