Monday, September 26, 2011

HoNg KoNg : DaY 1 [Pt. 1]

Setiap taon sykt kami mewajibkan setiap staff menjalani program Teambuilding samada dlm atau luar negara ikut pilihan dept/anak sykt. msg2 bergantung pd budget yg diluluskan oleh pihak sykt.

Kami da pergi ke Melaka [A Famosa Resorts], Rompin [Somerset Villa Resorts], Langkawi [Awana Porto Malai] & Seremban [The Royale Bintang Seremban]. Kali ni kami pilih ke luar negara pula. Kalo lain2 dept/anak sykt pilih Indonesia, Thailand, Vietnam, tp kami melangkah lbh jauh ke Hong Kong selama 4H3M. W/p sekejap tapi mmg berbaloi.

Setelah berbagai2 persiapan di buat selama bbrp bulan, akhirnya kami (16 + 2 org) telah diterbangkan pd 15/9/2011 dgn MAS jam 9.30 am. Kami slamat tiba di Hong Kong jam 1.00 pm.

Masuk ke Balai Berlepas

Sempat posing sana-sini sblm naik flight

Menu dlm flight - pilihan aku Egg Omelette

Nasi Lemak Sambal Udang

Dessert - Ice Cream baru Magnum Mini...yummmy

Berjumpa dgn agent yg menyambut ketibaan kami di Hong Kong

Dari Hong Kong Airport, kami dibawa ke hotel penginapan kami di The Chaterhouse dgn mini bus. Kami hanya diberi masa yg singkat utk bersihkan diri pas check-in di hotel seblm mulakan program kami kat sana.

Posing jgn tak posing

Hotel kami menginap - The Charterhouse

Kami tak disediakan Tour Guide & kami bergerak sendirian naik MTR (train) ke destinasi2 yg ingin kami pergi. Penat gak la turun-naik train tu sambil jln kaki yg bkn dekat. Anggaran kami berjln kaki pd hari pertama tu jer sejauh 3km, fuhhhh !!! Kebetulan lak aku ngah PMS, apa lagi ngan penat & sakit perut tapi aku paksakan gak diri aku sbb xkan aku nak ketinggalan jelajah Hong Kong yg blm tentu aku akan pergi kalo sendiri.

Sume tu mmg pengalaman yg amat mahal buat aku. W/p kdg2 masalah bahasa amat merimaskan [tak sume Hongkies yg pandai berbahasa Inggeris] tapi sume tu tak patahkan semangat kami. Tapi yg amat mengagumkan ada jugak pekedai2 di sana yg pandai berbahasa Melayu.

Jejak pertama aku di sana aku tak rasa cam berada kat Hong Kong sbb rupa Hongkies [org2 Hong Kong] sama gak cam kaum2 Cina kat M'sia ni. Aku terasa cam berada di China Town KL [Petaling Street] jer.

W/p mula2 aku rasa cam tentu rupa kami akan menarik perhatian Hongkies sbb majoriti kami adalah wanita bertudung, rupa2nya anggapan aku salah sbb aku kerap berjumpa dgn wanita2 bertudung di jalanan tapi wajah mrk sket berbeza dari kami. Rupa2nya mrk adalah wanita2 Indonesia.
Majoriti mrk adalah maids dari Indon yg da bertukar port ke Hong Kong. Menurut kata mrk gaji bekerja kat sana lbh tinggi berbanding di M'sia & mrk diberi cuti sehari setiap minggu (sumber ni hasil perbualan aku dgn mrk di sebuah masjid).

Lagi 1 perbezaan ialah senang bertembung dgn org2 yg bersuit [baju kot] dicelah2 manusia yg bersesak2 kat sana, berbanding kat M'sia org2 berkot adalah berpangkat tinggi & susah kite nak tgk berjalan kaki di tgh2 bandar atau naik public transport kecuali di tmpt2 tertentu jer.

Perbezaan lain yg ketara, Hongkies amat berdisiplin semasa naik kenderaan2 awam. Dorang akan beratur & takde la berebut2 cam kat sini.

Beratur sblm naik bas awam

Wet Market

Shikin JD : Nantikan sambungan di Hong Kong : Day 1 [Part 2]

lanloloq said...

eehh..sajer buat org dengki taw...

Shikin JD said...

Hehehehe, ni baru sketttttt, saja bagi intro lu...

Tgu next k! Ada la yg bunuh diri nanti...muahahahaha

lanloloq said...

nantikan juga entry ku melawat Congo muahahaha...

E'eee jelesnyer....jelesnyer
Hahahahahaha...

itamrazali said...

aku nak bunuh diri ..jeles sgt taw..over lahh...*hugs*

Shikin JD said...

Tam, kamu mmg over..perli la tuuuu

Kamu yg da gi round the world nak jeles kat kite apa kessssssss,hehehehe...

*muah muah*

La Cocca Di Papa' said...

bestnyer gi obersi, kakok!!
i jeleesss...sama seperti tam... tp kopek dia kecik *larikkkkkk

Shikin JD said...

Ala Datin, kite org sponsor baru leh sampai *terharu sambil tadah tgn ke langit*...

*muah muah*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...