Tuesday, July 14, 2009

JaNgaN MenCari TerLaLu "SemPurNa".....


Ni, aku dpt dari emel....rasanya sesuai kongsi ngan kamu sume.

Tiada kena mengena dgn sesiapa, jika adapun mgkn hanya kebetulan. Marila sama2 kite renungkan & jadikan ikhtibar....

Jika kamu memancing ikan....
setelah ikan itu terlekat di mata kail....
hendaklah kamu mengambil ikan itu....

Jgn la sesekali kamu lepaskan ia ke dlm air begitu saja....
kerana ia akan SAKIT dek bisanya ketajaman mata kail kamu....
dan mgkn ia akan MENDERITA selagi ia msh hidup....

Begitula juga....

Setelah kamu beri bnyk PENGHARAPAN kpd seseorang....
setelah ia mulai MENYAYANGI kamu....
hendaklah kamu MENJAGA hatinya....

Jgn sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja....
kerana ia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu....
dan mgkn TAK DPT MELUPAKAN segalanya....
selagi dia msh mengingati kamu....

Begitula juga....

Jika kamu MENADAH air....
biarla berpada....
jgn terlalu berharap pd takungannya....
dan menganggap ia begitu teguh....
cukup la sekadar utk KEPERLUANMU saja....

Kerna apabila ia RETAK....
tidak sukar utk kamu menampal & memperbaikinya semula....
dan BUKANNYA TERUS DIBUANG begitu saja....

Begitula juga....

Jika kamu sedang memiliki seseorang....
TERIMA LAH dia seadanya....
jgn la kamu terlalu mengaguminya...
dan menganggapnya begitu istimewa....
anggaplah dia manusia biasa....

Kerana jika dia melakukan KESILAPAN....
tidaklah sukar utk kamu MEMAAFKANNYA....
dan membolehkan hubungan kamu TERUS BERJALAN....
hingga ke akhir hayat....

Dan bukan dgn MENGHUKUMNYA...
dan MENINGGALKANNYA begitu saja....
kerana kamu terlalu kecewa dgn sikapnya....
lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu saja....

Begitula juga....

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi....
yg kamu pasti baik utk diri kamu....
yg MENGENYANGKAN DAN BERKHASIAT....

Mengapa kamu berlengah lagi...
dan cuba mencari makanan yg lain...?
kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN....
kelak, nasi itu akan BASI sendiri....
dan kamu tak boleh menikmatinya lagi....
dan akhirnya kamu akan MENYESAL....

Begitula juga....

Jika kamu telah bertemu dgn seorang INSAN....
yg kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kpd dirimu....
MENYAYANGIMU....
MENGASIHIMU....
dan MENYINTAI KAMU....

Mengapa kamu berlengah lagi....?
cuba MEMBANDINGKANNYA dgn yg lain....
terlalu mengejar KESEMPURNAAN....

Kelak, dia akan berjauh hati....
dan kamu akan KEHILANGANNYA....
pabila dia menjadi milik org lain....
kamu juga yg akan MENYESAL...
dan tidak ada gunanya lagi....

Moral : Oleh itu jgnlah kite terlalu mengejar KESEMPURNAAN, kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yg sempurna, sedangkan jika kite boleh memaafkan KESILAPAN org yg kite sayang & akur dgn kelemahannya sbg manusia biasa serta BERSYUKUR dgn apa yg kite sudah MILIKI, kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA...kerana itu LEBIH BERMAKNA !

"Begitu hidup ini tiada yg abadi, yg patah kan tumbuh, yg hilang kan berganti; namun yg berganti tak mgkn sama spt yg hilang"

Shikin JD : Adooh, pedih gak ni, aku akui ada jugak yg mengena pada diriku. Aku berharap agar aku dpt memperbaiki mana yg kurang. Aku juga banyak mengecewakan org lain & banyak kehilangan telah berlaku dlm hidup ini. Aku akn cuba mengatasi masalah ni dgn mengawal emosi, insyaallah.

Tapi ble aku di'lukai', aku lbh ske berdiam diri krn aku tak mahu mengeruhkan lagi suasana & w/p org akan nampak aku cam tenang di wajah tapi aku menanges & merintih di dlm ati.
Hanya Allah saja yg tau bagaimana pedihnya aku menanggung sorg diri & kpd Nya aku berserah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...