Tuesday, September 15, 2009

RaMaDhaN di UjuNg MinGgu...


Maken hampir penghujung ramadhan aku rasa cam tak ckp masa je, banyak lak mende nak dibuat & blm sempat diwat. Adooooi alangkah baeknya kalo dipjgkan lagi ramadhan ni (cam baek2 je kan? hahaha) dpt la aku settlekan slow2 sume perkara yg nak diwat tu.

Ok la sbb bz sgt aku terpaksa sumbat cite mana yg sempat dlm post kali ni (kira package la).


Ramadhan ke 22 (Sabtu, 12/9/2009)


Aku rasa cam sonok sket sbb ramai lak berbuka kat umah. Along, Aman, Adik & anak2, Afif & aku. W/p tak sume adek badek aku & family ada tapi tu pun pd aku da rasa meriah sket la ramadhan ni. So, aku masak lebih sket la tapi aku mmg tak sempat nak bergambar, kelam kabut. Lauk pauk pun ada yg siaran ulangan (korang da tgk pix kat ramadhan2 sblm ni).


Ramadhan ke 23 (Ahad, 13/9/2009)


Stlah berkali2 Afif merengek2 ajak gi shopping li baju raya dia, baru aku dpt tunaikan tu pun kejar2 masa gak. Ye la dia risau sbb Baju Melayu dia maseh aku tak beli2kan. Ekceli aku pun da survey2 kat area umah aku, Selayang Mall tapi mahal komain & aku rasa aku leh dpt yg lebih murah kat tmpt lain. Kalo baju casual tu kat Selayang Mall banyak pilihan & harga memuaskan.

So, pepagi lagi lps sahur & subuh aku da wat tu ni sbb nak kejar masa....kol 11.45am aku drive ke Stesen LRT Putra, Gombak sbb malas nak wak keta. So dari situ aku amek tren sampai ke Masjid Jamek (ok la tu sbb ngam2 tmpt shopping kan?). Tiket one way utk sorang = RM 2.30 . Eh, aku lupa nak ckp ke mana tujuan kami kan? Kami ke Bazar Ramadhan di Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR).

Ekceli Angah & anak2 ada dpt 2 gerai kat situ & aku tak sempat2 nak menjengah sbb terlalu bz kat umah & malas nak ikut Along & Adik yg da berkali2 gi sana.

Sesampai je kat sana aku tgk komain ramai lagi org & jalan pun bersesak2. Aku terlupa lak nak bawak mask utk lindung diri kami & aku tawakkalkan je la....

Mula2 kami survey digerai2 yg ada kat situ. Aku tak pandang sgt mende2 lain sbb aku tak nak buang2 duit utk perkara yg tak diperlukan. So aku hanya survey baju melayu je & tudung. Pastu aku ajak Afif gi cari lak gerai mak ngah dia.....mula2 kami tak jumpa tapi last2 aku trus naik ke hotel penginapan dorang kat area tu. Mmg da agak mesti dorang pengsan. Aku tgk Syarmim & Farra terbongkang tido & kepenatan.

Kata Angah smlmnya...Sabtu dorang amek gerai yg dikhaskan utk Pasar Malam mingguan tu (kira bayar kat tuan punya gerai) sbb dorang hanya leh meniaga kat Bazar Ramadhan dari Ahad ke Jumaat aje. So sbb smlmnya tu ujan lebat & dorang extend time niaga (sampai kena saman sbb had masa hanya hingga jam 12.00 tgh mlm), dorang kepenatan & ngantuk ya amat sekali sbb bbrp ari tak ckp tido atau tak tido2.

So kat blk hotel tu aku sempat gak bershopping lagi, hahahahaha....beli bbrp lai bj utk Afif. Pastu Angah ajak aku gi cari tudung lak, tapi tak lama sbb aku kata kat dia tujuan kami nak cari baju melayu & takot tak ckp masa. Akhirnya dpt gak baju melayu yg menarek minat Afif (w/p sbnrnya kaler yg dia nak tak ade sbb takde size - dia aim kaler maroon sampai aku da beli 2 pasang baju maroon awal2 lagi utk boria ngan dia). Kaler yg dia beli tu merah gak tapi cam pink yg pekat, ble la....harga RM 90 (harga asal RM 120). Pastu kami cari lak samping utk dipadankan ngan baju melayu tu.

Ble da dpt apa yg dicari aku & Afif cpt2 nak kuar dari situ sbb tak tahan penat. Aku tak berhajat nak berbuka pose kat KL sbb tak selesa. Aku tau bkn senang kalo nak buka kat restaurant2 atau kat mana2, so lebih baik buka kat umah je.

Ntah la taon ni aku lebih selesa kat umah ngan masakan ku sendiri. Mgkn da lama aku tak wat camtu & juga mana tau taon dpn Afif study kat mana2 pusat pengajian tinggi (kalo ada rezeki, insyaallah..amin) & jarang dpt bersama berbuka kat umah kan? So masa yg ada sebaik mgkn aku cuba berbuka dgnnya.

Ekceli ramai kwn2 ajak buka kat luar tapi aku cam tak bape minat, maybe next year la agaknya. Ada tak ada pun aku hanya sekali je berbuka kat luar itupun ngan office colleagues (sbb yg ni kira compulsory, hehehe).

K la dlm kata nak tulis serba ringkas pun da berjela2 gak tulisan aku kali ni hehehe.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...