Wednesday, May 25, 2011

TgN MemBeRi vs TgN MeNeriMa....





Perlu ker kite harapkan balasan yg setimpal ngan pengorbanan atau pertolongan yg kite da beri? Kdg2 kite xleh terlalu menaruh harapan mendpt 'byrn atau upah' yg sepadan ngan 'tenaga, peluh & pengorbanan' yg da mengalir keluar.


W/p kite kena ikhlas lebih2 utk org lain tapi kdg2 kite juga harapkan org akan kenang jasa atau sekurang2nya bantu ble kite perlukannya plak.



Aku bangkitkan hal ni (bkn mengungkit) sbb skang aku amat perlukan bantuan dari org lain. BUKAN LA DARI SEGI KEWANGAN, sbb aku mmg xske sshkan org dlm hal tu sbb aku paham msg2 ada committment yg perlu diberi lebih perhatian. Yela bab2 duit ni mmg sensitif kan?


So, perkara yg aku nak cite ni adalah bantuan yg lain. Aku ni bkn la baik sgt tp aku rasa aku bnyk gak tolong org yg memerlukan tanpa harapkan balasan sbb aku tau masa tu org yg aku bantu tu mmg terdesak & amat perlukan 'tgn' yg aku hulurkan. Tapi ble sebaliknya masa aku lak perlukan bantuan tu tiba2 org2 yg aku bantu leh 'palingkan muka' & biarkan aku terkotang-kating sensorang seolah2 aku ni xpernah dikenali & yg 'tak berjasa' pdnya *nanges*.



Aku rasa pertolongan yg aku perlukan tu bkn la ssh sgt & rasanya mmg mudah tapi....ntah la mgkn besar pd org yg aku minta bantuan tu. DIA DA LUPA KOT....hmmmm*sedih*.



Shikin JD : Sabor je la makcik oiiiii.....walau apa pon pertolongan yg pernah kamu hulurkan jgn ungkit atau persoalkan samada akan dpt balasan atau tak. Biar la hanya Allah saja yg mengetahui & mgkn kite akan dpt ganjaran yg lain atau bantuan dari org lain pula.


Biar "TGN KANAN YG MEMBERI TGN KIRI PON TAK TAU".....



5 comments:

itamrazali said...

kesian kakak kita...mungkin ade rezeki dilain masa sbagi balasan atas pertolongan itew..*hugs*

azah_rohaizah said...

Kikin..( ikut style dak itam )

Bila Allah tutup pintu sebelah kanan, nescaya Dia akan buka kan pintu sebelah kiri..

begitu juga, jika org yang kita harap akan tolong kita, tapi dia menolak, insyaallah akan ada 'pertolongan' yang datang tanpa di duga..

dan tahu lah kiya SIAPA dia sebenar nya khennnnn


*muah muah muah...melekat!!

Shikin JD said...

Tam,

Thanks dek...tol tu, mgkn ada rezeki lain masa, sume tu rahsia Allah...ala besa la pembawaan 'budak' ni, hahahahaha *matiler fefiling peknen, padahal baru piyet*...*muah*


Azah [hehehe Kikin pon Kikin la jgn kikis da la],

Tol tu,kena redha & ikhlas & jgn arap org2 tertentu membalasnya...*muah*


*polok2 laga2 kopek sampai penyet2 ngan Azah & Tam*

ShazlanShazabi said...

sabor jer lah...kiter pon pernah mengalami nasib yang sama tapi manusia ni kan macam2 ragam gitu...asal niat kita ikhlas ada balasannya dari yang maha kuasa...ayooo terfeeling2 ustazah plak...

Shikin JD said...

Shaz,

Khennn...tu la Melayu Mudah Lupa...*matiler, marah TDM *

Kdg2 kite bkn nak arapkan sgt balasan masa mula2 kite hulurkan bantuan tp ble kite btl2 perlukan tentu kite akan toleh dulu kat org yg kite rasa akan bantu tapi akhirnya kite gak yg kecewa...xper, cam kamu ckp asal kite ikhlas, thanks...

*hug2 kiss2 muah!*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...