Monday, February 16, 2009

NaFkaH aNak.....


Actually da lama aku nak tulis ttg nafkah anak ni. Tapi cam berat je tangan ni nak menulis.

Ble aku baca kesah semasa yg hangat skang ni ttg tuntutan Shafnie (janda AC) utk nafkah anak2 dia, baru la dtg semangat utk menulis ttg hal ni.

~ngape liat nak bayar nafkah anak2 ???
~ngape tak akui darah daging sendiri ???
~ngape nak lawan hukum Islam ???
~ngape nak berdolak-dalik ???

Ni bkn main2, ni undang2 dari Allah sendiri.

Bukan ke sang bapa DIWAJIBKAN membayar nafkah anak2???


Jgn tau hanya nak buat anak saja, tapi tanggungjawab dilepaskan begitu je lebih2 ble da berpisah dgn sang ibu. W/p sang ibu kaya raya hatta seorang puteri pun, tapi nafkah ttp wajib diberi oleh sang bapa.

Nasib yg dihadapi oleh Shafnie sket sebanyak cam kena je ngan apa yg aku sdg alami. Sang bapa tak tau apa perkembangan terbaru anak, maybe tak tau kat mana anak sekolah, bape umo atau apa yg dibuat anak pada ni....sbb sang bapa leka dgn apa yg sdg dinikmatinya sampai lupa yg dia ada anak terdahulu.

Masalah yg aku hadapi, sang bapa ckp sementelah anak duduk dgn sang ibu, maka sang ibu la yg wajib tanggung anak. Mana punya undang2 agama la yg dia belajar ni, tak tau la...Ble bekas ibu mertuaku tanya kpd bapa anakku tu, ada ke dia bagi nafkah anak??? Tu la jawapan yg diberi...betapa bodoh & jahilnya dia.

Dia pernah berangan kalo aku tak mampu nak bela anak, dia sanggup nak jaga dia. Kemsalam la, nak bagi nafkah pun tak mampu, apatah lagi nak jaga anak (maaf aku terpaksa mengeluarkan kata2 yg kasar ni).

Aku malas nak bawa kes ni ke mahkamah, malas nak turun naik tangga mahkamah tu (aku tau tentu sukar aku nak tuntut keadilan maka aku rela bela anakku sendiri tanpa nafkah dari bapanya), Biarla dia jawab nanti kat akhirat apakah tanggungjawabnya tertunai atau tak kepada zuriat yg ditinggal & dilupakan ini!!!

Jgn esok da tua bangka baru nak mengaku anak ble tgk kejayaan anak & ble anak sendiri tak endahkannya jgn pula kata anak tu anak durhaka.

Tapi aku pun bkn kejam, aku ttp sentiasa ingatkan anak ku sapa bapanya, suruh dia cari, suruh dia kol tapi anak itu sendiri tak nak sbb bapanya sendiri tak penah nak cari & tanya kabar ttg dirinya, maka jgn salahkan anakku jika dia cam da lupakan sapa bapanya.

Biar la aku berkorban besarkannya dgn hasil titik peluh aku yg tak seberapa ni, tu lebih berkat. Apa yg aku makan, makan la anakku....
Alhamdulillah, kami dpt teruskan hidup.

Kerana ni la aku takot utk kawen lagi...sedangkan bapa kandung tak endahkan anak kandungnya sendiri apatah lagi jika bapa tiri (w/p aku akui masih ada yg baik).

4 comments:

ajym said...

Terharunya....yer la... bab anak2 ni memanglah...siapa yg sayang anak taulah macammana perasaannya... itu sebab lah kita mesti berfikir 1000 kali sebelum buat tindakan....kalau ikutkan emosi mmg la....

Sabar ajelah.... yg pernting kita buat yg terbaik demi anak2....kerana anak adalah nilai yg tiada tandingi nya....

Shikin JD said...

thanks ajym...

tapi kan, nak ckp sedih ke tak sedih ke da mmg kena hadapi, tak leh larik lagi...

tapi anak la yg bagi kekuatan pada ma selama ni, kalo dia tak de ntah la...

alhamdulillah berkat kesabaran & tanggungjawab ma pada anak, ma jarang hadapi masalah besar ngan anak & ma bersyukur dikurniakan ngan anak yg baek...semoga dia akan menjadik anak yg bertanggungjawab & berjaya, insyaallah, aminnnnnnnnn

fadzree said...

mama,
fad tau, afif mmg blh fhm situasi mama..

ni bkn fad nk bangga diri or pape, tp, mlalui pngalaman fad jgk la kn... sorg ank tu akn lbih memahami ibunya apabila ibunya mnjadi ibu tunggal...


ada jgk ank yg x phm ibunya.. tp, bg ank yg phm ibunya dh jd ibu tunggal, ank itu x kn mnyusahkan ibunya dgn mcm2 mslh... dia akn berusaha sebaik mngkin utk mmbhagiakan ibunya...

so, bg ibu tunggl yg dpt ank yg blh fhm dirinya, si ibu tu mmg bertuah krn si ibu blh kongsi sgla mslh dgn ank yg blh memahami. mlh, bkn shja blh kongsi mslh, mereka jga blh solve the poblem together..

mcm dlm adik beradik fad, fad yg pling rapat dgn ma smpai fad rsa fad x nk bljr jauh2 psl nk jga ma.. mgkin org akn ckp yg fad ni dok berkepit bwh ketiak ma je, tp, dorg slh psl fad hnya de ma, x kn fad nk biarkn ma fad gitu je...

fad yakin afif pn mcm tu... lagi pulak dia ank tunggl.. lg la dia lebih phm mama.. fad yg bru knl mama ni pn fad dh dpt rsa yg mama ni luar je nmpak snyum, tp dlm mnangis...

fad hrp mama tabah la ek... fad pn pelik knp si bapa skrg lps berpisah dgn isterinya, msti x nk bg nafkah kt ank... pdhl tu ank dia jgk...

pnjng nye fad komen... x pe, skali skala komen pnjng2 gini...

Shikin JD said...

thanks for the long huraian fad...
terharu lak mama baca...
mgkn sbb fad pun hanya ada ibu, so fad lebih memahami perasaan mama & afif...

mama nampak logik dari kata2 fad yg afif sbg anak kpd ibu tunggal lbh memahami mama & kami pun mmg cam adek bradek yg rapat, mama pun tak letak garisan yg jelas pd dia, yg penting dia hormat mama sbg ibu & disamping tu dia leh share apa2 pun pada mama krn mama ske bersikap terbuka pada anak supaya dia tak mdh rasa terpinggir & mencari jalan yg salah dgn membawa masalah2nya ke luar...

mmg dulu afif penah dok asrama tapi dia rasa terlalu sedih tinggalkan mama & dia minta berskolah dekat2 je mgkn masa tu dia terlalu muda; tapi di masa hadapan mama tak kesah dah kalo dia dpt masuk ke kolej2 di mana2 demi masa depannya jugak...

alhamdulillah & mama berharap afif & fad juga dpt menjadi anak yg baek & berjaya disatu hati nanti, insyaallah...aminnnnnnnnnnnnnnnn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...