Tuesday, December 9, 2008

RaYa vs sEnGguGuT


Aku kena senggugut, tak tahan aku. Tapi tak seteruk cam penah bbrp kali aku sampai terguling2 atas katil w/p once in a blue moon. Aku bkn jenis kena sejak dari zaman anak dara. Dolu2 aku ok je, tak sedar, tau2 kuar je, tapi sejak lepas bersalin ada la sekali sekala aku kena. 1st time kena rasanya masa Afif umur 7-8 taun kot. Tapi ble kena mmg teruk tol la. Sampai kena makan obat la. Kdg2 malas nak makan, tahan je la.

Tapi lately cam selalu lak. Aku jadi lemah sbb perut asyik sakit je. Da la cuaca pun tak bape baik, hujan saja, aku pun sama camtu gak.

Malam raya, area tmpt kami mmg selalu lakukan bacaan takbir dari rumah ke rumah menyambut ketibaan hari raya tak kira la samada Aidil Fitri atau Aidil Adha. Tapi yg pegi tu hanyala kaum2 lelaki saje, kaum perempuan menunggu di rumah menyediakan juadah utk mereka.

So kali ni umah kami cam biasala selalu jadi antara the last house. Dorang sampai da kol bape, da pagi pun, dlm kol 1 pagi kot. Kali ni kami jamu sateyyyyyyyyyy. Lain2 makanan tu adalah sket dan buah mangga. Mmg syahdu ble dgr takbir raya yg dilaungkan. Afif mmg tak penah miss ikut sejak dia kecil lagi. W/p kini bapenye dah tak tinggal ngan kami, dia ttp meneruskannya bersama2 pakcik2nya, Cik Man & Pak Teh (adik2 ku). Wan pun tak blk kg kali ni, so meriah sket la. Adek je blk Kelantan kg suaminya. Angah sejak arwah Abg Yahya tak de thn ni dia mmg slalu ngan kami, tapi smlm dia dtg da ptg sbb ujan, pas ziarah kubur2 dia baru sampai.

Raya kali ni kami wat kelainan. Yela dah boring sgt makan nasik impit kuah kacang, lodeh, rendang. Yela makanan tu tak raya pun leh dpt, lagipun baru lagi kami makan masa gi PD haritu. Kdg2 kami wat Nasi Ayam, Mee Jawa atau lain2 yg terlintas. So kami wat simple je....Nasi Lomak, hahahaha. Best ape da lama tak masak nasi lemak, selalu beli je.

Along best la skang ni, rajin...dia jadi mastermind, tak cam dulu2 aku & mak aje yg wat sume, maybe sejak mak da tak de dia take over jadi 'ibu' pada kami sume.

Aku bnyk abiskan masa duduk je pas masak & sekali sekala on9 sbb perutku pun tak bape baik kan? Pastu makan, tido...layan org??? Org lain leh layan, hahahaha.

p/s :

nanti aku korek2 pix dari adik ku, rasanya cam dia ada ambil masa takbir tu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...