Thursday, March 17, 2011

B'Doa Di JauHi Dr oRg2 Yg Tak iKhLas


Salahkah kalo kite b'doa & pohon pd Allah agar dijauhi dari org2 yg tak ikhlas dgn kite...???


Dlm hidup ni kite dikelilingi oleh ramai org. Dari kecil, famili terdekat spt ibu, bapa, adik-bradik, datuk, nenek etc. merupakan org2 yg plg hampir dgn kite. Selepas tu, kite juga dikelilingi oleh jiran2 & saudara-mara yg lain.


Ble kite mula sekolah org2 yg disekeliling kite adalah kwn2 skolah & juga guru2 yg mengajar. Selepas tu org2 yg berada di sekeliling kite mkn bertambah ari demi ari. Makin ramai yg kite kenal makin banyak pula ragam2 yg kite pelajari & terpaksa tempohi.


Dlm ramai2 yg kite kenali kite tentu adalah mrk yg paling rapat di antara semua selain dari famili iaitu besprens yg kdg-kala lebih rapat dari famili kite sendiri. Ada kalanya kwn2 kite tu lbh kenal diri kite sbb kite lbh banyak abeskan masa ngan mrk & kongsi cerita/rahsia yg kite malu kongsikan ngan famili sendiri.


Tapi dlm ramai2 kwn2 rapat tu xsume yg btl2 ikhlas ngan kite & mgkn mrk ada agenda b'kwn dgn kite. Ada juga yg baik ngan kite tp xbaik utk dijadikan contoh atau mrk cuba pesongkan kite ke arah yg xbaik spt ajak kite wat jahat atau yg m'belakangkan undang2.


Tp ada juga yg baik, slalu ajak kite wat kebaikan & slalu igtkan kite secara positif. Tapi kwn2 yg baik tu slalu disalah-anggap & slalu diketepikan pada mulanya. Kite lbh terpengaruh dgn kwn2 yg slalu memberi pengaruh negatif yang lebih menghiburkan tanpa kite b'pk yg akhirnya nanti kite juga yg akn rugi kemudian ari. Ble da terantuk baru kite nak terngadah. Masa tu baru kite sdr & sekiranya kite dah buang org2 yg positif, rupe2nye mrk da jauh dari kite.


Sblm terlambat, kite hendak lah sentiasa ingat sapa diri kite....hamba Allah yg kerdil & sentiasa berdoa & berdoa dlm apa jua perkara. Kite kena sentiasa berdoa agar sentiasa m'dpt keberkatan dlm hidup, berdoa utk famili kite, sahabat2 kite & seluruh umat manusia di dunia ni.


So, kembali pd persoalan td, ble ke kite b'doa agar kite dijauhi dari mrk yg leh membawa kemudaratan atau kebinasaan pada diri kite atau lbh tepat agi org2 yg tak ikhlas dgn kite???


Aku sengaja bangkitkan hal ni sbb aku slalu b'doa camtu. Doa agar dijauhi dr mrk yg x ikhlas. Aku jugak doa kalo mrk benar2 ikhlas, eratkan la tali-silaturrahim kami yg mgkn da terlerai.


Tapi kalo dorang da x ikhlas ngan p'sahabatan tu aku xleh nak wat apa2....."Tak nak kawan, sudah....!!!!"


Bkn aku ni terlalu pilih kwn yg baik2 aje atau pun cerewet dlm b'kwn tp aku da terlalu masak dgn karenah2 yg melelahkan.......letih tau....!!!


Kdg2 aku menanges ble aku dikhianati oleh org2 yg rapat dgn aku yg pd mulanya aku amat selesa & sygi. Kalo org yg xrapat tu aku xkesah sgt....biaq pi sama depa....tapi yg aku pentingkan adalah org2 yg aku selesa, kongsi cerita, rahsia & kegembiraan.


Kdg2 aku da b'korban prasaan layan karenah2 dorang yg leh wat aku giler tp aku ttp b'tahan sbb sygkan persahabatan tu sampai la 1 tahap aku jd give-up atau fed-up.


Bkn sume org yg aku selesa b'kwn rapat. Ada antaranya yg b'kali2 aku maafkan ble t'lerai persahabatan tu. Insan2 terpilih camtu la yg aku sedih...sedih...sedih sgt ble terjd pergeseran. Tp aku ttp sygkan dorang & sentiasa doakan agar dorang bahagia, berada di'landasan' yg benar & dpt keberkatan dariNya....amin.


Mgkn aku ni ditakdirkan utk kurang kwn atau mmg aku ni jenis cerewet...??? Hmmmmm, ntah la.....


Apa yg aku tau prinsip aku adalah

"BIAR KWN SIKIT ASAL JIWA TAK SAKIT "




Shikin JD : Sebenarnya aku ni bkn la cerewet sgt, aku ni jenis relax & lbh ske perhati dulu atau sekiranya da berlaku yg wat aku 'sakit' baru aku jauhi mrk tu tp aku ttp sygi mrk. Cayang cangat !!!!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...