Tuesday, June 21, 2011

KuCai UbaTi MaSaLah WaNiTa....


Hepinya aku ble terbaca pasal daun kucai ni. Esah, Tipah, kowang tau ker camne ghoper daun kucai tu? Ala sayur cam rumput yg pjg2 tu lar. Rupanya xseindah khasiatnya tau !!!



Kowang tau tak, kucai ni ada vitamin B, C, karotena dan komponen belerang leh berfungsi sbg antiseptik pembunuh bakteria dlm usus. Ia jugak leh jd peransang dlm proses pengecutan serta pengembangan usus. Dan lagi ia gak leh lancarkan pengaliran darah, sekali gus elakan pembekuan darah berlaku. Nampak cam sayur bodoh je tapi banyak fungsi dia rupa2nya *patutlar dedolu my parents ske makan kucai*.


Ia juga leh obati senggugut [cam aku] & keputihan yg slalu pompan2 kena tu *siksa tau jd pompan ni*. Ia juga leh turunkan tekanan darah tinggi Mak Jemah oiiiii !!! Leh la masak apa2 gunakan kucai pasni. Pd yg malas nak masak2 tu leh la jdkan minuman. Caranya tumbuk lumat2 & campur ngan air panas, pastu minum. Eeeeee xsanggup lak aku nak minum, baik aku goreng2 bodoh je, selera sket.



Contoh2 lain masakan yg leh dibuat cam telur dadar, kueh udang, cokodok, talam etc. Resepi2 sila cari sendiri, hehehe.....





(Pix ehsan pacit gugel)


Shikin JD : Macit rindu lar.............


4 comments:

azah_rohaizah said...

kikin
kiter suka masak sayur kucai ngan toge kasar, taruk tahu sikit dan udang kering...perghhh mak mertua lalu pun xnampak!...mana nak nampak dah xda..hahaha

kiter suka makan jer, tak lak begitu rupa nya khasiat dia..

ok pasni nak melantak!

lok2 get2..
mol2*...tebiat 2 org nih..

Shikin JD said...

Khennnnnnnnnn Zazah,

Kalo kite lak selain goreng2 camtu ske wat cokodok, letak kucai + togeh bnyk2, letak udang ke atau bilis mmg leleh la segala2 air termasuk air mutlak, hahahaha....

Jom mengucai kiter, huhu.....

*Jom tomoiiii, muah!*

ShazlanShazabi said...

ok..ok mai kita mencekik kucai kat rumah saya ada tanam banyak kucai...kucai2 yg ditanam saya tumbuh subur dan sihat2 belaka...HUGSSS

Shikin JD said...

Wow, ok, jom Zazah kite wat rombongan Cik Kiah ke umah Shaz ni makan kucai, hehehe....kalo ble waktu time kami PMS...oppsssss

*muah...muah!*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...